چگونه ربات ها می توانند پس از مرتکب اشتباه اعتماد انسان ها را دوباره به دست آورند
زمان مطالعه: ۳ دقیقه از 5

چگونه ربات ها می توانند پس از مرتکب اشتباه اعتماد انسان ها را دوباره به دست آورند

آیا انسان ها ربات ها را بعد اشتباه می بخشند؟

Do humans forgive robots after mistakes?

بر اساس یک مطالعه جدید در دانشگاه میشیگان، انسان‌ها پس از اشتباهات متعدد نسبت به ربات‌ها کمتر می‌بخشند و بازگشت اعتماد به آن دشوار است.مانند همکاران انسانی، ربات‌ها نیز می‌توانند اشتباهاتی مرتکب شوند که اعتماد انسان به آنها را نقض کند. وقتی اشتباهاتی رخ می‌دهد، انسان‌ها اغلب ربات‌ها را کمتر قابل اعتماد می‌بینند، که در نهایت اعتماد آنها را به آنها کاهش می‌دهد.

 امروزه ربات ها و فناوری رباتیک جایگاه ویژه در زندگی روزمره مردم در سراسر دنیا دارد و از هوش مصنوعی در فناوری رباتیک استفاده بسیاری شده است همانند تحقیقاتی که در مورد ساخت عینک مجهز به هوش مصنوعی   و دست رباتیکی که توانایی دارد اشیاء را با یک لمس تشخیص دهد و حتی سگ رباتیک تحقیق شده است .

این مطالعه چهار استراتژی را بررسی می‌کند که ممکن است اثرات منفی این نقض اعتماد  را ترمیم و کاهش دهد.این راهبردهای اعتماد عبارت بودند از عذرخواهی، انکار، توضیح و وعده در مورد امانتداری.

آزمایشی انجام شد که در آن 240 شرکت‌کننده با یک همکار روباتی کار کردند تا کاری را انجام دهند، که گاهی اوقات ربات اشتباه می‌کرد. ربات اعتماد شرکت کننده را نقض کرد و سپس استراتژی تعمیر خاصی را ارائه کرد. نتایج نشان داد که پس از سه اشتباه، هیچ یک از راهبردهای تعمیر هرگز قابلیت اعتماد را به طور کامل ترمیم نکردند.

کانر استروود، محقق دانشکده اطلاعات UM و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «با نقض سوم، استراتژی‌هایی که ربات برای ترمیم کامل بی‌اعتمادی به کار می‌برد، هرگز محقق نشد.

استروود گفت، حتی زمانی که یک ربات می تواند بعد از انجام یک اشتباه بهتر عمل کند و بعد از آن اشتباه سازگار شود، ممکن است به او فرصت داده نشود که بهتر عمل کند. بنابراین، مزایای ربات ها از بین می رود.

لیونل خاطرنشان کرد که افراد ممکن است سعی کنند در اطراف ربات کار کنند یا از کنار آن عبور کنند و عملکرد آنها را کاهش دهند. او گفت که این می تواند منجر به مشکلات عملکردی شود که به نوبه خود می تواند منجر به اخراج آنها به دلیل عدم عملکرد و / یا مطابقت شود.

روش ها برای جلو گیری از بی اعتمادی ربات ها

Methods to prevent bots from being mistrusted

استروود و نویسنده همکار رابرت لیونل، پروفسور اطلاعات، همچنین خاطرنشان کردند که این تحقیق همچنین نظریه های بخشش، فراموشی، اطلاع رسانی و اطلاعات نادرست را معرفی می کند.

استروود گفت که محققان باید استراتژی‌های تعمیر موثرتری را توسعه دهند تا به ربات‌ها کمک کنند اعتماد را پس از این اشتباهات بهتر ترمیم کنند. همچنین، ربات‌ها باید قبل از تلاش برای ترمیم اعتماد انسان به خود، مطمئن شوند که در یک کار جدید تسلط دارند.

استروود گفت: "در غیر این صورت، آنها در خطر از دست دادن اعتماد انسان به آنها هستند، به گونه ای که قابل بازیابی نیست."

لیونل گفت: "نتایج مطالعه ما نشان می دهد که پس از سه تخلف و تعمیر، اعتماد را نمی توان به طور کامل بازگرداند، بنابراین از ضرب المثل "سه ضربه زد و شما بیرون هستید" حمایت می کند. "با انجام این کار، محدودیت احتمالی را ارائه می دهد که ممکن است در مورد اینکه چه زمانی می توان اعتماد را به طور کامل بازگرداند."




دیدگاه و پرسش

مقالات مرتبط

دوره های برنامه نویسی جدید

تخفیف
دوره مقدماتی طراحی سایت
دوره مقدماتی طراحی سایت
25 ساعت 100 درس

17

(دانشجو)

5.0

( 1 نظر )
تخفیف
برنامه نویسی پایتون از مقدماتی تا پیشرفته
دوره کامل CSS3
دوره کامل CSS3
10 ساعت 55 درس

4

(دانشجو)

5.0

( 1 نظر )
دوره کامل PHP
دوره کامل PHP
10 ساعت 100 درس

1

(دانشجو)
دوره کامل HTML5
دوره کامل HTML5
10 ساعت 26 جلسه

1

(دانشجو)

شش مقاله اخیر