چرا هوش مصنوعی آنقدر که ما فکر می کنیم هوشمند نیست؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه از 5

چرا هوش مصنوعی آنقدر که ما فکر می کنیم هوشمند نیست؟

هوش مصنوعی نه مصنوعی است و نه هوشمند

“AI is niether artificial nor inteligent”

هوش مصنوعی در واقع چیزی در نظر گرفته می‌شود که از فضا به دست آمده است و اینجاست که مشاغل ما را در دست بگیرد و در نهایت جهان را تسخیر کند، افرادی که دانش فنی پایین‌تری دارند، در واقع این نظریه را باور دارند. اما در واقعیت، هوش مصنوعی فقط مجموعه‌ای از داده‌ها و الگوریتم‌هایی است که توسط «انسان‌های» واقعاً باهوش نوشته شده‌اند و هوش مصنوعی  تنها به هوش آن الگوریتم‌ها محدود می‌شود که در نهایت به هوش انسان بستگی دارد.

ساده ترین کلمات برای اثبات اشتباه این فرضیات این است که هوش مصنوعی تنها بر اساس داده هایی که دریافت می کند می تواند کار کند. هر چیزی بیش از این توانایی های محدودی که به ان داده میشود نمی تواند  و ماشین‌ها به این شکل ساخته نمی‌شوند. بنابراین، زمانی که داده‌های وارد شده به دستگاه شامل حوزه جدیدی از کار نباشد یا الگوریتم آن شامل شرایط پیش‌بینی نشده نباشد، دستگاه بی‌استفاده می‌شود.

ایا هوش مصنوعی واقعا هوشمند است یا نه؟

مدل‌های شبکه عصبی، که توسط رایانه‌ها استفاده می‌شوند، بر اساس عملکرد مغز انسان که در مناطقی که قبلاً غیرقابل تصور بود، مدل‌سازی می‌شوند. این ما را به این امید واداشت که روزی هوش مصنوعی از هوش ما پیشی بگیرد و همه مشکلات ما را حل کند.ابزارهای زبان، مانند دستیار مجازی یا ابزار ترجمه خودکار، نمونه هایی از قابلیت های پیشرفته تر ابزارهای زبان هستند. از آنجایی که مدل‌های زیربنایی هوش مصنوعی می‌توانند الگوها را از مقدار زیادی داده یاد بگیرند، ابزارهای زبان می‌توانند از ما تقلید کنند. با این حال، هوش مصنوعی به طور فزاینده ای در فرآیندهای تصمیم گیری در زمینه هایی مانند منابع انسانی، بیمه و بانکداری مورد استفاده قرار می گیرد.

ماشین‌ها با تجزیه و تحلیل رفتار انسان از طریق حجم عظیمی از داده‌های ورودی، شروع به درک بهتر ما و ترجیحات ما می‌کنند. سپس موتورهای توصیه به راحتی محتوا را فیلتر می کنند و برای ما در رسانه های اجتماعی توصیه هایی برای تماشای فیلم، اخبار برای خواندن، یا چیزهایی برای پوشیدن ارائه می کنند و به ما در تصمیم گیری کمک می کنند.بنابراین، با توجه به میانگین جمعیت، اینها نمونه هایی از «هوش مصنوعی» در این دوره است که در مورد آن سؤال می شود. با این حال، بین "انسان به نظر رسیدن" و "انسان بودن" تفاوت زیادی وجود دارد و اولی لزوماً به این معنی نیست که همیشه عقل انسانی به آن وابسته است. و این دقیقا همان فریبکاری است که ما در آن زندگی می کنیم. اشکال عمده ماشین هوش مصنوعی در مقایسه با عقل انسان، توانایی استدلال است. ماشین‌ها به راحتی قادر به ارائه بازخورد و پاسخ‌های کافی به سؤالات هستند، با این حال، در زمینه ارائه استدلال منطقی و توضیح فرآیند رسیدن به نتیجه‌گیری ناتوان هستند.هوش عاطفی یکی از عوامل متمایز کننده است که باعث می شود انسان برای همیشه در محل کار مرتبط باشد. اهمیت هوش هیجانی در فضای کاری را نمی توان بیش از حد مورد تاکید قرار داد، به ویژه در هنگام برخورد با مشتریان قابلیت بیشتری نسبت به رلان ها از خود نشان دهد.

یکی از زبان هایی که برای ورود به دنیای هوش مصنوعی نیاز دارید زبان برنامه نویسی پایتون است که می توانید از سایت ما فرا بگیرید.

هوش مصنوعی از پیش پردازش شده

صرف نظر از اینکه ماشین‌های هوش مصنوعی چقدر برنامه‌ریزی شده‌اند تا به انسان‌ها پاسخ دهند، بعید است که انسان‌ها هرگز چنین ارتباط عاطفی قوی با این ماشین‌ها ایجاد کنند.
از این رو، هوش مصنوعی نمی تواند جایگزین انسان شود، به خصوص که ارتباط با دیگران برای رشد کسب و کار حیاتی است.کاربردهای هوش مصنوعی واقعاً در محیط کار در حال افزایش است و جایگزین بسیاری از مشاغلی می شود که امروزه افراد انجام می دهند. با این حال، کارهایی که انجام می دهد اغلب محدود به کارهای تکراری است که نیاز به استدلال کمتری دارند. علاوه بر این، تقاضاهای در حال تحول در محل کار نقش های جدیدی را برای انسان ایجاد می کند، زیرا جهان به سمت چشم انداز فناوری یکپارچه تر حرکت می کند.

بین کارهایی که فناوری‌های هوش مصنوعی انجام می‌دهند و آنچه که کاربر معمولی آن‌ها را درک می‌کند، شکافی وجود دارد. این مشکل منحصر به هوش مصنوعی نیست. بسیاری از فناوری های مدرن را آزار می دهد. ما یاد گرفته‌ایم که با راحتی - و ناراحتی - اجازه دهیم جعبه‌های سیاه زندگی‌مان را اداره کنند، از تلفن‌های هوشمند گرفته تا بازی‌های ویدیویی، و اکنون مدل‌های زبان بزرگ.ما وقتی صحبت از هوش مصنوعی به میان می‌آید، شکاف بین نحوه عملکرد آن و آنچه می‌دانیم، دارای ریسک‌های بالاتری است. چگونه ChatGPT می‌تواند بر روی شیوه‌هایی مانند آموزش و پزشکی بالینی تأثیر بگذارد، که مدت‌ها توسط تعاملات انسانی معنادار بین متخصصان (معلمان و پزشکان) و افرادی که به آنها خدمت می‌کنند (دانشجویان و بیماران) تعریف شده‌اند؟ هنگامی که ChatGPT حقایق پزشکی احتمالی را در لحظه ایجاد می‌کند شاید احمقانه درباره اینکه کدام رژیم دارویی برای بیمار در اتاق معاینه بهترین است و عواقب آن می‌تواند بدنی و وخیم باشد.

کیت کرافورد پیامدهای اجتماعی و سیاسی هوش مصنوعی را مطالعه می کند. او استاد پژوهشی ارتباطات و مطالعات علم و فناوری در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و محقق اصلی در مایکروسافت ریسرچ است. کتاب جدید او، اطلس هوش مصنوعی، به آنچه برای ساختن هوش مصنوعی نیاز است و آنچه که در تغییر شکل جهان ما در خطر است، می پردازد. 

دیدگاه و پرسش

مقالات مرتبط

دوره های برنامه نویسی جدید

تخفیف
دوره مقدماتی طراحی سایت
دوره مقدماتی طراحی سایت
25 ساعت 100 درس

17

(دانشجو)

5.0

( 1 نظر )
تخفیف
برنامه نویسی پایتون از مقدماتی تا پیشرفته
دوره کامل CSS3
دوره کامل CSS3
10 ساعت 55 درس

4

(دانشجو)

5.0

( 1 نظر )
دوره کامل PHP
دوره کامل PHP
10 ساعت 100 درس

1

(دانشجو)
دوره کامل HTML5
دوره کامل HTML5
10 ساعت 26 جلسه

1

(دانشجو)

شش مقاله اخیر